Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tedd, De ne az ágyban!

2008.07.19

Kép A társ...

A statisztikák szerint majdnem minden második házaspár össze-összeszólalkozik alvásgondjaik miatt.
A leggyakoribb okok: a horkolás, a takaró lehúzgálása a másikról és az éjszakai forgolódás.

Megoldás:
Vannak egyszerűen orvosolható bajok, a legegyszerűbb ilyen a külön takaró. Ha meg nagyon zavar társad forgolódása, netán horkolása, aludjatok külön ágyban, esetleg külön szobában. Sokan attól tartanak, hogy emiatt tönkremegy a kapcsolatuk, ám ez egyáltalán nincs így! Az ebben a témában folytatott kutatások éppenséggel azt bizonyították, hogy sokkal inkább mennek szét kapcsolatok a közös alvással kapcsolatos problémák miatt...

Kis segítség
Egy apró segítség párod horkolása ellen: feküdj le nála sokkal korábban! Mire horkolni kezd, addigra mély álomba szenderülsz. A füldugó is remek – és olcsó – segítség.
Legjobb lenne persze magát a horkolást megszüntetni, de az nem olyan egyszerű. Ilyenkor érdemes felkeresni egy alvásklinikát, ahol egy éjszakai bentalvás után megállapítják az alvászavar fiziológiai okát és a kezelés módját.

A munka... 

Még egy apró munkahelyi probléma is alvászavarokat okoz – mondják a szakemberek. Manapság mindenki sokat dolgozik, későn indul haza, rengeteg időt tölt el utazással, és nem ritkán még eközben is dolgozik (vagy „fejben”, vagy térdén a laptoppal). A legtöbben egyszerűen nem képesek otthon „kikapcsolni”. Persze, hogy ez negatívan befolyásolja az éjszakai pihenést.

Megoldás:
A legjobb lenne, ha amint kilépsz a munkahely kapuján, elfelejtenéd a benti gondokat. Ha valami mégsem hagy nyugodni, inkább jegyezd fel, és ezzel tedd félre. Legalább egy órát szánj arra, hogy amint mondani szokták, kienged a fáradt gőzt. Vagyis miután hazaérsz, bármennyire is úgy szeretnéd: ne ess be az ágyba! Levezetésképpen olvass, fejts keresztrejtvényt, fürödj hosszabban, és semmiképpen ne egy véres krimit nézz a tévében. Az altatók és más gyógyszerek nem jelentenek megoldást! A valériána tartalmú természetes szerek viszont a stressz oldásával elősegítik a nyugodt alvást. Kérj tanácsot az orvostól, patikustól.

A koffein...

A koffein az egyik legismertebb „alvásgyilkos”. Ne feledd viszont, hogy nem csak a kávéban van! Egyes gyógyszerek (fájdalomcsillapítók), a forró csokoládé, a tea, a szénsavas italok – főleg az energiaitalok – bőven tartalmaznak koffeint. Mindamellett nincs általános szabály, mennyi a „sok” belőle. Mindenki másképpen reagál rá. Lehet, hogy valakinek már egy délutáni teától is alvási nehézségei támadnak este, míg más a lefekvés előtt elfogyasztott presszókávé után is nyugodtan hortyog.
Megoldás:
Először zárd ki teljesen a koffeint. Később lépésről lépésre visszahozhatsz egy-egy kávét vagy teát – elképzelhető, hogy egy-egy reggeli vagy délelőtti kávé, kóla nem árt meg az éjszakai pihenésnek.

Egészségügyi problémák...

Ha hosszú alvás után is fáradtan ébredsz, lehet, hogy valamilyen speciális egészségügyi problémád van. Ilyen a végtagok rendszeres akaratlan mozgatása alvás közben; a horkolás; a légzési apnoe. Utóbbi azt jelenti, hogy rövid időre leáll a légzése alvás közben. Önmagában ártalmatlan jelenség, de az apnoétől szenvedők esetleg több százszor is felébrednek anélkül, hogy ennek tudatában lennének. A következmény: fáradtan ébrednek, és egész nap levertnek érzik magukat.

Megoldás:
Ha ezen betegségek (éjszakai jelenségek) valamelyikére gyanakszol, beszélj a háziorvossal. Ő beutalhat a nálunk is működő alváscentrumok valamelyikébe. Gyakran segít az orvos javaslatára szedett vastabletta, valamint a sok vasat tartalmazó vörös húsok, tojás és olajos halak fogyasztása.
De horkolást okozhatja túlsúly is.

Helytelen étkezési szokások...

Mindig kerüljük el a „nagy zabálást” lefekvés előtt. A szervezet nem képes teljes nyugalomra, miközben égeti a kalóriákat. Negatív hatással vannak az éjszakai pihenésre a fűszeres, zsíros ételek, valamint azok, amelyek sok monoszódium glutamátot (MSG) tartalmaznak (utóbbiból bőven van az úgynevezett gyorskajákban).

Megoldás:
A szerotonin nevű hormon fontos tényezője a jó alvásnak, ezért esténként inkább ebben legyen gazdag az utolsó fogás. Szerotoninban bővelkedik a csirke, a hal, a banán, a tej és a héjában sült burgonya. Nem elég a nehéz és alkoholtartalmú ételeket kerülni, a sok cukrot tartalmazókkal is csínján kell bánni. Utóbbiak a vércukorszintet befolyásolják, és késleltetik az alvást. 

Ők sem tudnak aludni
Britney Spears: nemegyszer látták, hogy az énekesnő táskájából egy olyan szer kandikál ki, amely az álmatlanság okozta fáradtság elűzésére használatos.

Jennifer Aniston: a színésznő gyakorló alvajáró. Egy ízben még a riasztót is működésbe hozta, amikor éppen kilépett a házából.

Robbie Williams: álmatlanságtól szenved. Ez persze nem csoda, ha naponta 20 doboz energiaitalt és 30 presszókávét hajt fel.

Enrique Iglesias: orvosa már különleges gyógyszereket is felírt alvásproblémájára, de még így sem tudta leküzdeni álmatlanságát.

Kate Moss: korgó gyomra gyakran elviszi az álmát. A híres modell nem ehet kedvére, nehogy elhízzon, s emiatt rosszul alszik.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.